کود کمپوست چیست؟

کود کمپوست‌،‌ از مواد آلی تجزیه شده گیاهی است.‌ خاک کمپوست در باغبانی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.‌ خاک كمپوست در مزارع ارگانيكي كه استفاده از كودهاي سنتزي در آن‌ها مجاز نيست از اهميت بسياري برخوردار است‌.‌ کمپوست ساختار خاک را بهبود می‌بخشد‌،‌ طیف وسیعی از عناصر غذایی را برای گیاهان فراهم می‌کند و میکروب‌های مفیدی را به خاک اضافه می‌کند‌.

انواع کود کمپوست

  • کمپوست حاصل از پسماند تَر شهری(بقایای مواد غذایی و سبزیجات) Municipal solid waste compost
  • کمپوست سبز Green waste compost: خاک کمپوست سبز از مواد پسماند باغبانی تولید می‌شود‌.‌ پسماندهایی که حاصل از هرس گیاهان در فضای سبز و پارک‌ها وجود دارند‌،‌ توسط میکروارگانیسم‌ها تجزیه و تخمیر‌،‌ و در نهایت تبدیل به کود کمپوست سبز می‌شوند‌.
  • ورمی کمپوست Vermi Compost: خاک کمپوست ورمی توسط کرم خاکی از پسماندهای شهری‌،‌ گیاهی و… ساخته می‌شود‌.
  • کمپوست قارچ خوراکی Mushroom Compost: جهت ایجاد بستر کشت و تأمین‌کننده مواد غذایی قارچ دکمه‌ای‌،‌ کود اسب مواد اولیه کود کمپوست قارچ خوراکی است‌.

کود کمپوست-ورمینوپلاس

مقایسه انواع کود کمپوست

در بین کودهای آلی‌،‌ ورمی کمپوست اقتصادی ترین خاک کمپوست برای تولید نیتروژن است‌.‌ کاربرد مواد پسماند آلی از جمله کودهای دامی‌،‌ لجن فاضلاب ها‌،‌ کمپوست زباله شهری و مانند آن در خاک‌،‌ بهترین روش برای نگهداری ماده آلی خاک‌،‌ بهسازی خاک فرسوده و تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان است‌.

در مورد اثرات مفید ورمی کمپوست می‌توان به بهتر شدن پایداری خاکدانه‌های ک کمپوست و کاهش خطر فرسایش اشاره کرد‌.‌ همچنین کود کمپوست می‌تواند موجب افزایش تخلخل خاک و ظرفیت نگهداری آب در خاک کمپوست شود و از تغییر اسیدیته خاک جلوگیری کرده و باعث رهاسازی عناصر غذایی مورد نیاز گیاه شود‌.‌ کودهای شیمیایی از عوامل اصلی حفظ حاصلخیزی خاک به شمار می‌روند ولی کاربرد اصلی آن‌ها در کنار عملیات مدیریتی نامناسب باعث شده که مقدار ماده آلی خاک‌،‌ به شدت کاهش پیدا کند و این امر بر ویژگی‌های فیزیکی‌،‌ شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر گذاشته و خطر فرسودگی کودهای شیمیایی را افزایش می‌دهد‌.‌ با مصرف20 تن کودکمپوست ورمی در هکتار‌،‌ عملکرد کشت به میزان 15 درصد افزایش می‌یابد‌.

بیشتر بخوانیم : ورمی کمپوست چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

کاربرد کود کمپوست

کمپوست سرشار از مواد مغذی است‌.‌ به عنوان مثال در باغ‌ها‌،‌ محوطه‌سازی‌،‌ باغبانی‌،‌ کشاورزی شهری و کشاورزی ارگانیک استفاده می‌شود‌.‌ این کمپوست به خودی خود از بسیاری جهات‌ به عنوان تهویه‌کننده خاک‌،‌ کود‌،‌ افزودن هوموس حیاتی یا اسیدهای هیومیک است‌.

سه ویژگی کود کمپوست

خاک کمپوست همچنین به عنوان کود طبیعی برای خاک مفید است‌.‌ و برای کنترل فرسایش‌،‌ احیای زمین و جویبارها و ساخت تالاب به عنوان پوشش دفن زباله بسیار مفید و قابل استفاده است‌.

کود کمپوست برای گلدان

ورمی کمپوست را همچون دیگر کود ها‌،‌ در حدود 20 الی 50 درصد با خاک گلدان مخلوط کرده و در گلدان‌های خانگی بکار ببرید‌.‌ البته در صورت استفاده بیش‌تر از خاک کمپوست ورمی نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد‌.

قیمت کود کمپوست شده

کودکمپوست فله به دلیل حذف هزینه‌های بسته بندی قیمت مناسب‌تری نسبت به کمپوست بسته‌بندی شده دارد‌.

قیمت کود کمپوست-ورمینوپلاس

شرایط خرید کود کمپوست

باتوجه به میزان استفاده‌،‌ مکان و محصول خود می‌توانید کود‌های کمپوست مورد نیاز را از بازار تهیه کنید‌.‌ امروزه بیشترین کود مورد استفاده  در آپارتمان هم از کودکمپوست  می باشد، و لازم نیست نگران کرم‌های گلدان  و بوی نامطبوع کود باشید!

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خاک کمپوست

اقتصاد کودکمپوست سازی طیف وسیعی از مشاغل را در بر می‌گیرد‌.‌ شرکت‌های پردازش زباله‌ای وجود دارند که با شروع روش‌های جدید استفاده ازخاک کمپوست‌،‌ قراردادهای مربوط به شهر‌،‌ استادیوم یا تجارت را به عهده می‌گیرند‌.‌ روشن است که در کمپوست سازی مواد زائد مواد غذایی و جایی برای رشد بیواسیدها لازم است و عواملی مانند میزان بارش‌،‌ تقاضای بازار و کشت کشاورزان در سال‌،‌ بر روی قیمت کود کمپوست تاثیر می‌گذارد‌.

کود کمپوست قارچ

کود کمپوست قارچ واسطه‌ای برای رشد گیاهان است که حاصل فرآیند رشد قارچ‌ها است‌.‌ کودکمپوست قارچ از مواد کشاورزی و زراعی مانند یونجه‌،‌ کاه‌،‌ بستر طیور‌،‌ کنجاله پنبه دانه و سنگ گچ تولید می‌شود‌.‌ کودکمپوست قارچ‌،‌ همیشه باید مطابق با شیوه‌های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد‌.‌ همچنین کمپوست قارچ بایستی با یک مدیریت صحیح غذایی و طرح حفاظت از خاک‌،‌ اجرا شود‌.

کودکمپوست قارچ دارای مواد آلی بسیار زیادی است که محتوای این کود را تبدیل به یک ماده بسیار مفید برای ترمیم‌،‌ بهبود و تکامل خاک می‌سازد‌.‌ به طور معمول خاک کمپوست قارچ از‌ کود پایداری که پوسیدگی خوبی داشته ساخته می‌شود‌.‌ امروزه کمپوست قارچ با استفاده از کمپوست کاه ساخته می‌شود‌.‌ کمپوست قارچ اغلب شامل گچ بوده و بطور طبیعی دارای خاصیت قلیایی است‌.‌ هنگام خاک استفاده از کودکمپوست قارچ‌،‌ به یاد داشته باشید که در حد اعتدال از قطعات گچ استفاده کنید‌.

مشخصات کود کمپوست

مشخصات خاک کمپوست پارامترهای مختلفی را برای کنترل کیفیت نشان می‌دهد‌.‌ در مواد ورودی‌،‌ فرآیند‌ کمپوست و محصول نهایی کنترل می‌شود‌.‌ این سه کنترل کیفیت اطمینان حاصل می‌کند که کمپوست‌های نهایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند یا خیر‌.‌ و به کارخانه‌هایی که مشخصات آن را دارند‌،‌ برچسب کیفیت اعطا می‌شود‌.

خرید کود کمپوست

شما می‌توانید از گل فروشی‌ها و سایت‌های اینترنتی زیادی انواع کود‌های متنوع کمپوست شده و با کیفیت را برای زمیین‌های کشاورزی گلخانه و حتی گلدان‌های آپارتمان خود تهیه کنید

نحوه استفاده کود کمپوست

روش‌های مختلفی برای استفاده از خاک کمپوست شده‌ی شما وجود دارد‌.‌ می‌توانید کمپوست را روی آن بپاشید یا آن را در گل و سبزیجات خود مخلوط کنید‌،‌ کمپوست را به آرامی در بستر درختان بچرخانید‌،‌ آن را با خاک گلدان مخلوط کنید تا گیاهان داخل خانه احیا شود و یا آن را به عنوان یک اصلاح کننده خاک در بالای چمنزار پخش کنید تا به خاک قوت دهد‌.

بیشتر بخوانیم : کرم ورمی کمپوست چیست و چه انواعی دارد؟

طرز تهیه کود کمپوست

توده خاک کمپوست خود را روی زمین خالی شروع کنید‌.‌ این کار اجازه می‌دهد تا کرم‌ها و موجودات مفید دیگر هوادهی کمپوست را انجام دهند و به قسمت زیرین باغ شما منتقل شوند‌.

ابتدا شاخه‌ها یا نی را به عمق چند اینچ در خاک بگذارید‌.‌ این به زهکشی و‌ هوادهی‌ کمک می‌کند‌.‌ مواد کمپوست را به صورت لایه‌ای و متناوب مرطوب و خشک اضافه کنید‌.‌ مواد مرطوب ضایعات غذا‌،‌ کیسه‌های چای‌،‌ جلبک دریایی و‌‌. ‌. ‌.‌ مواد خشک مثل کاه‌،‌ برگ‌،‌ گلوله‌های خاک اره و خاکستر چوب‌.‌ اگر خاکستر چوب دارید‌،‌ در لایه‌های نازک بپاشید‌،‌ در غیر این صورت آن‌ها به هم می‌پیوندند و تجزیه آن‌ها کند می‌شود‌.

کود‌،‌ کود سبز (شبدر‌،‌ گندم سیاه‌،‌ علف گندم‌،‌ تکه‌های چمن) یا هر منبع نیتروژن اضافه کنید‌.

این مواد کمپوست را فعال کرده و روند کار را تسریع می‌کنند‌.‌ کمپوست را مرطوب نگه دارید‌.‌ هرچند وقت یکبار‌ آبیاری کنید یا بگذارید باران کار را انجام دهد‌.‌ با هر چیزی که دارید چوب‌،‌ ورق‌های پلاستیکی‌،‌ ضایعات را بپوشانید‌.‌ پوشش به حفظ رطوبت و گرما‌،‌ دو ماده ضروری برای کمپوست کمک می‌کند‌.‌ پوشش همچنین مانع از آبیاری زیاد کمپوست در اثر باران جلوگیری می‌کند‌.‌ كمپوست باید مرطوب باشد‌،‌ اما خیس نشده و خوش بو نباشد‌.‌ هم زدن هر چند هفته یک بار سریع با یک چوب خیزران یا بیل الزامی است و این توده را هوادهی می‌کند‌.‌ در صورت تهیه مواد درشت مانند کاه‌،‌ می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید‌.‌ هنگامی که خاک کمپوست خود را ایجاد کردید‌،‌ مواد جدید را با مخلوط کردن آن‌ها اضافه کنید‌،‌ نه اینکه آن‌ها را به صورت لایه لایه اضافه کنید‌.‌ مخلوط کردن‌،‌ یا چرخاندن کودکمپوست‌،‌ کلید هوادهی مواد کمپوست و سرعت بخشیدن به روند کار است‌.‌

کودکمپوست-ورمینوپلاس

کود کمپوست

همان طور که گفته شد یک کود طبیعی است که در نتیجه هضم انواع زباله‌های آلی بدست می‌آید. کودکمپوست نسبت به کودهای شیمیایی از مزایایی بیش‌تری برخوردار است و از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی و گل و گیاه می‌باشد. کودکمپوست در کشاورزی باعث مقاومت گیاه به سرما، گرما و محرک‌های محیطی می‌شود. همچنین کودکمپوست باعث کاهش مصرف آب در کشاورزی می‌شود. تقریبا هر ماده‌ای برای ساخت کودکمپوست مناسب است. قیمت کود کمپوست به دلیل تهیه آسان بسیار ارزان است. کودکمپوست به نسبت معین و مناسبی از مواد قهوه‌ای رنگ یا مواد سبز رنگ نیاز دارد. مواد قهوه‌ای رنگ شامل برگ‌های خشک، کاه و خورده‌های چرب هستند و مواد سبز رنگ شامل علف‌های کوتاه شده و ته مانده غذای آشپزخانه هستند. ترکیب این مواد و تغییر نسبت آن‌ها در سرعت تجزیه تغییراتی ایجاد می‌کند. در تهیه کودکمپوست نسبت مواد قهوه‌ای باید ۲۵ برابر مواد سبز باشد. از چوب درختانی مانند گردو، برگ‌های اکالیپتوس و کلا گیاهانی که مقداری سم در خود ترشح می‌کنند نمی‌توان برای تهیه کودکمپوست استفاده کرد. چون زمان بسیار زیادی برای این کار نیاز است. برای تهیه کودکمپوست بهتر است از علف‌های کوتاه شده که سریع تجزیه می‌شوند استفاده کرد. زایدات آشپزخانه مانند پوست میوه‌ها‌ گزینه مناسبی برای تهیه کود و کاهش قیمت کود کمپوست هستند در صورتی که از تکه‌های گوشت و غذاهای چرب و همچنین مدفوع سگ و گربه نمی‌توان کودکمپوست تهیه کرد.

انواع کود کمپوست و قیمت کودکمپوست

همان طور که گفته شد کودکمپوست به دو صورت تولید می‌شود:

کمپوست حاصل از پسماند تَر شهری: مانند بقایای سبزیجات و مواد غذایی و زیاله‌های شهری

کمپوست سبز: از تجریه و تخمیر پسماندهای باغبانی و پسماندهای حاصل از هرس گیاهان در فضای سبز و پارک‌ها توسط میکروارگانیسم‌ها.

کود ورمی کمپوست به دو صورت بسته بندی و فله‌ای به فروش می‌رسد. قیمت کود کمپوست با قیمت فله‌ای برای یک کیلو 9.000 تومان و قیمت کودکمپوست‌ بسته بندی شده هر کیلو 12.000 تومان به فروش می‌رسد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت کودکمپوست

قیمت کود کمپوست به نوع و وزن کود بستگی دارد هر چه کیفیت کود و وزن کود بیش‌تر باشد به همان میزان قیمت کودکمپوست بیش‌تر می‌شود. علاوه بر نوع و وزن عوامل دیگری مثل میزان رسیدگی کود بر قیمت کود کمپوست تاثیرگذار است به این صورت که هر چقدر کود رسیده‌تر باشد قیمت آن بیشتر است. بهتر است کود ورمی کمپوست به صورت فله‌ای خریداری شود اما برای گلفروشی‌ها بهتر است به صورت بسته‌بندی یک یا سه کیلوگرم خریده شود.

کود کمپوست-ورمینوپلاس

نحوه خرید کودکمپوست

کودکمپوست کود طبیعی و مفید است که از مواد آلی تولید می‌شود کودکمپوست دارای میکروارگانیسم‌هایی جهت سالم نگه داشتن خاک می‌باشد. مقدار مصرف کودکمپوست به سن و چثه گیاه، نوع گیاه و نوع خاک بستگی دارد. که همین امر بر روی قیمت کود کمپوست نیز تاثیر می‌گذارد.‌ افراد می‌توانند با کمک مختصصان این بخش، کود مورد نیاز برای گیاهان خود را خریداری کنند. هنگام خرید کودکمپوست باید به نوع بسته بندی کود و طریقه مصرف کود دقت زیادی شود.

نتیجه گیری‌ کودکمپوست

کمپوست با ایجاد فرآیند طبیعی پوسیده شدن یا تجزیه مواد آلی توسط میکروارگانیسم‌ها در شرایط کنترل شده‌،‌ ساختار خاک را بهبود می‌بخشد وطیف وسیعی از عناصر غذایی را برای گیاهان فراهم می‌کند‌.‌ برخی روش‌های تولید خاک کمپوست بسیار آسان و کم هزینه است که هرکسی می‌تواند آن را در منزل خود تهیه کند و از مزایای بسیار زیاد کودکمپوست بهره ببرید‌.

کود کمپوست چیست؟

کود کمپوست‌ از مواد آلی تجزیه شده گیاهی است و از خاک کمپوست در باغبانی و کشاورزی استفاده می شود.

کودکمپوست چه انواعی دارد؟

کمپوست حاصل از پسماند تَر شهری-کمپوست سبز-ورمی کمپوست-کمپوست قارچ خوراکی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کود کمپوست چیست؟

قیمت کود کمپوست به نوع و وزن کود بستگی دارد هر چه کیفیت کود و وزن کود بیش‌تر باشد به همان میزان قیمت کودکمپوست بیش‌تر می‌شود. علاوه بر نوع و وزن عوامل دیگری مثل میزان رسیدگی کود بر قیمت کود کمپوست تاثیرگذار است به این صورت که هر چقدر کود رسیده‌تر باشد قیمت آن بیشتر است.