کرم خاکی آیزینافتیدا که به کرم کود زا معروف می باشد  به علت تولید مثل بالایی که دارد برای پرورش کرم خاکی مورد توجه پرورش دهنده گان کرم خاکی قرار می گیرد.

فعالیت های کرم خاکی  در خاک به 5 دسته تقسیم می شود :

تأثیر مکانیکی

عمل مکانیکی کرم‌ها در خاک، بخصوص در مواردی که تعداد و فعالیت آن‌ها مناسب باشد، مانند یک شخم عمیق، مفید و مؤثر واقع شده و شبکه‌ی راه‌های ایجاد شده که اکثرا به سطح خاک باز می‌شوند سبب افزایش نفوذپذیری و بهبود تهویه و زه‌کشی خاک خواهند شد . همچنین این راه‌ها اغلب موارد استفاده ریشه‌ی گیاهان برای نفوذ به عمق بیشتر قرار می‌گیرند .

 

تأثیر روی خواص شیمیایی

کرم‌ها تأثیر قابل توجهی در تجزیه‌ی بازمانده‌های گیاهی دارند.معمولا مواد دفع‌شده و یا برگردانده شده از دهان کرم، نسبت به خاک اولیه دارای املاح محلول، کلسیم کل، پتاسیم، منیزیم و کلسیم قابل تبدیل و فسفر قابل جذب بیشتر‌ی هستند.وجود کرم‌ها در خاک اغلب به جلوگیری از ایجاد کمبود مواد قابل جذب گیاه کمک می‌کند.به علاوه چون ۷۲-۵۴ درصد وزن خشک بدن این کرم‌ها را پروتئین تشکیل می‌دهد، مقدار قابل توجهی ازت در ضمن تجزیه‌ی اجساد آن‌ها به خاک اضافه می‌شود.

 

تأثیر روی خواص فیزیکی

در اثر ایجاد منافذ و دالان‌‌ها توسط کرم‌ها، نفوذ آب در خاک بیشتر شده و یخ‌بستن این آب در فصل سرما باعث خرد و ریز شدن دانه‌های درشت‌تر و در نتیجه پوکی خاک می‌شود. به علاوه در نتیجه افزایش منافذ، قابلیت نفوذ آب در خاک بیشتر می‌شود و به همین دلیل در اراضی صاف و مسطح، جریان آب سطحی کندتر و عمل فرسایش آبی خیلی کمتر خواهد شد.

کرم خاکی-ورمینوپلاس

تأثیر روی مشخصات بیولوژیک خاک

میکروفلور خاک که بوسیله‌ی کرم‌ها فروبرده می‌شود از لحاظ کمی و کیفی تغییراتی پیدا می‌کند. در خاک‌های برگردانده شده بعضی از باکتری‌ها مثل باسیلوس سرئوس، (Bacillus cereus) از بین می‌روند، تعداد از تو باکتری‌ها کاهش یافته، برعکس گروهی از باکتری‌ها به خصوص هترتروف‌های تولیدکننده‌ی ویتامین B12 و باکتری‌های تولیدکننده‌ی آمونیاک و نیترات زیاد می‌شوند. تعداد و فعالیت اکتینومیست‌ها بطور قابل محسوسی بالا می‌رود، در حالیکه از رشد قارچ‌ها تا حدی جلوگیری شده و تعداد زیادی از جلبک‌ها از بین می‌روند. از لحاظ کمی، تعداد کل موجودات ذره‌بینی به شدت زیاد می‌شود بطوریکه در نمونه‌ خاک دارای کرم‌های متعدد، گاهی تعداد میکروارگانیسم‌ها به ۵-۴ برابر نمونه‌‌ی خاک فاقد این جانوران می‌رسد .

 

تأثیر کرم‌ها در حاصل‌خیزی خاک

تأثیر مثبت کرم‌های خاکی در افزایش رشد گیاهان به دلایل متعددی است که به آن‌ها بطور خلاصه اشاره می‌شود:

 

الف) فضولات باقی‌مانده از این جانوران که سرشار از عناصر پرمصرف و کم‌مصرف و به فرم قابل استفاده‌ی گیاه می‌باشد. از نظر عوامل شیمیایی فضولات کرم‌ها دارای مقادیر بیشتر‌ی از مواد آلی و عناصر بازی قابل تبادل شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و منگنز قابل استفاده‌ی گیاه نسبت به خاک اطراف است.

 

ب) تأثیر بر جمعیت میکروبی خاک که بطور مفصل در قسمت تأثیر‌ات بیولوژیک توضیح داده شد.

 

ج) ترشح بعضی از ویتامین‌ها در خاک از جمله ویتامین‌های گروه B و ویتامین D.

 

د) وجود مواد تحریک‌کننده‌ی رشد گیاه از قبیل اکسین و سیتوکسین در فضولات کرم‌های خاکی.

 

ه) نقش کرم‌های خاکی در تعدیل درجه‌‌ی حرارت خاک، بطوریکه زمین‌های دارای این جانداران در شب گرم‌تر و در روز خنک‌تر از اراضی مجاور هستند.

 

و) تونل‌ها و دالان‌های حفر شده توسط کرم‌های خاکی منجر به حرکت سریع‌تر آب و عناصر غذایی به سمت محیط پیرامون ریشه می‌شود.

 

ز) تأثیر کرم‌های خاکی بر روی میزان ازت خاک به صورت مستقیم و غیرمستقیم.

 

ح) تأثیر کرم‌های خاکی در افزایش واکنش قارچ‌های مایکوریزا، باکتری‌های ریزوبیوم و فرانکسیا که نقش عمده‌ای در افزایش جذب فسفر و ازت گیاه دارند.

 

در خصوص کرم‌های خاکی، رابطه‌ی به‌وجود آمده بین گیاه و این میکروارگانیسم‌ها با کارایی بیشتر‌ی صورت می‌گیرد.

نود درصد مشتریان پرورش کرم خاکی و تولید کود ورمی کمپوست کشاورزانی می باشند که دیگر از دست کود شیمیایی خسته شده اند و می خواهند خاک های کشاورزی خود را با کرم خاکی اصلاح کنند و برای گلخانه و محصولات صیفی جات نیازمند کود ورمی کمپوست می باشد که افزایش محصولات و کیفیت آن ها را شاهد هستند و با ورمی کمپوست در مصرف آب صرفه جویی می کنند. ده درصد افراد هم تمایل دارند این کار را پرورش دهند که باید بدانند این شغل اگر زیر نظر مشاوره حرفه ای باشد با حداقل هزینه می توانند این کار را انجام دهند و برای بازار فروش نیز می توانند از فراورده اصلی کرم خاکی کود ورمی کمپوست مورد استفاده در تمام محصولات کشاورزی ، زراعتی و باغداری و فراورده های جانبی از جمله  روغن خراطین یا کنسانتره دام و طیور و ماهی، تولید مواد دارویی، آرایشی و بهداشتی استفاده کنند.

کرم خاکی-ورمینوپلاس

فروش کرم خاکی زنده به صورت کرمبستر مولد

معمولاً هر ۲ کیلوگرم کرم ورمی‌کمپوست می تواند یک کیلوگرم زباله آلی را در طول ۲۴ ساعت بازیافت نماید. اگر استراحت، بستر، رطوبت و غذای کرمهای ورمی‌کمپوست  در شرایطی کاملاً مطلوب باشند در اینصورت جمعیت کرمهای ورمی‌کمپوست می‌تواند در طول یک شبانه روز معادل نیمی از وزن خود (یعنی یک کیلوگرم) بازیافت نماید. گروه تولیدی ورمینو فروش کرم خاکی زنده (نژاد آیزینافوتیدا ) به همراه بستر مولد مختص(کرم به همراه کود )جهت باروری خاک باغچه ها را در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می دهد.

 

-کرم خاکی در چه دمایی می تواند زندگی کند؟

مناسب ترین دما برای رشد و تولید مثل کرم خاکی دمای بین 15تا 20 درجه سانتی گراد می باشد.

-آیا میتوان کرم خاکی را به خاک باغچه اضافه کرد؟

بله کرم خاکی همانند تراکتور کار شخم زدن و تویه خاک باغچه را انجام میدهد .

-آیا کرم خاکی ریشه و بذر گیاه را می خورد؟

خیر کرم خاکی غذای پوسیده و غیر جاندار می خورد.

-مقدار استفاده کرم خاکی در باغچه چقدر است؟

برای هر متر باغچه بین 2 تا 20 کیلو کرم بسته مقدار حاصلخیزی خاک متفاوت است .