کود ورمی کمپوست چیست؟

خاک کمپوست را می‌توانید به عنوان کود طبیعی تصور کنید که در نتیجه تجزیه مواد آلی مانند غلاف میوه‌های گیاهی، علف‌های بریده، برگ‌های افتتاح، درختان باغچه هرس شده، خرده چوب، تخریب مرغ و کیسه‌های کاغذی به وجود می‌آید. تهیه کود کمپوست یک روش بسیار ساده برای استفاده کسانی است که در شهر زندگی می‌کند تا میزان زباله‌های آشپزخانه را کاهش دهند. برای ساخت کود کمپوست نیازی به منطقه بسیار گسترده نیست. علاوه بر این، مخلوط کمپوست با خاک امروزه مواد مغذی گیاهان را تأمین می کند اما خاک را برای سالهای آینده نیز تقویت می کند و رطوبت خاک را نیز حفظ می کند.

طرز تهیه کود ورمی کمپوست

چهار مرحله را باید دنبال کنید. برای تهیه کود کمپوست یک سطل آماده کنید. و قسمت‌های مختلف سطل را سوراخ کنید تا مخلوط بتواند به راحتی نفس بکشد. می‌توان سوراخ‌ها را با کمک پشه بند از داخل بسته تا از ورود مگس و حشرات جلوگیری کند

مواد خود را در مواد سبز و قهوه‌ای گروه بندی کنید. مواد طبیعی قهوه ای رنگ، غنی از کربن هستند و مواد خشک هستند (به عنوان مثال پوست، شاخه، غلاف خشکبار، برگ خشک‌، خاک اره‌، ساقه‌، کاه‌، کیسه کاغذی و غیره) مواد سبز غنی از نیتروژن و مواد مرطوب وجود دارد (به عنوان نمونه بقایای سبزیجات و میوه‌ها و پوسته‌ها‌، گیاهان تازه‌، علف‌های کاشته‌های آن‌ها‌، برگ‌های بیشتر‌، چای‌، مواد حاوی کربن و نیتروژن را در حجم برابر با سطل خاک کمپوست قرار دهید.

موفقیت کلیدی در کمپوست سازی‌، حفظ تعادل بین کربن و نیتروژن است. مواد قهوه‌ای را قسمت پایین سطل قرار دهید‌، مواد سبز را قسمت بالای ظرف قرار دهید و ادامه دهید تا ظرف پر شود. خاک کمپوست را هر 2-3 روز یک بار مخلوط کنید. اگر مخلوط کمپوست خیلی خشك باشد‌، می‌توانید با اضافه كردن مقداری آب به آن رطوبت دهید. زیرا کمپوست باید مانند یک اسفنج مرطوب باشد‌، نه خیلی مرطوب و نه خیلی خشک. خاک کمپوست را می‌توانید به راحتی در خانه‌های خود تهیه کنید، باید در نظر گرفت که برای دستیابی به یک نتیجه موفق‌، تجربه و تلاش مدام لازم است. از مواردی که نمی توانید در خاک کمپوست مشاهده کنید؛ محصولات پخته شده و روغن است‌. همچنین حداکثر میزان توصیه شده 30٪ کمپوست در مخلوط خاک است.

کود ورمی کمپوست-ورمینوپلاس

مزایا کود ورمی‌ کمپوست

ما می‌دانیم که اگر خاک بیمار باشد‌، ما نیز بیمار هستیم. كمپوست روش بسیار خوبی برای بهبود ساختار خاک کمپوست و تسهیل در حفظ رطوبت خاک‌ است‌، باعث افزایش مواد آلی در خاک و ایجاد ساختار ریشه ای جامد می‌شود.

عوامل بیماری زا و بذرهای علف‌های هرز را از بین می‌برد.

مقدار pH (اسیدیته / قلیایی بودن) خاک را متعادل می‌کند.

در صورت استفاده سخاوتمندانه‌، جایگزین کودهای پتروشیمی می‌شود.

تقاضای آب گیاهان و درختان را کاهش می‌دهد و آن‌ها را از خشکسالی و یخبندان نجات می‌دهد.

به کنترل فرسایش خاک کمپوست کمک می‌کند و می‌تواند فصل رشد را گسترش دهد.

ویتامین و مواد معدنی موجود در غذاهایی که در زمین‌های غنی از خاک کمپوست رشد می‌کنند را بهبود می‌بخشد. این کار کمک می‌کند تا نیاز به فضای آزاد برای پر کردن مناطق کاهش یابد.مصرف کود را کاهش می‌دهد.

بسیاری از کودهای شیمیایی از نفت و سایر منابع ناپایدار ساخته می‌شوند. هزینه‌های نفت و حمل و نقل با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی هر ساله در حال افزایش است. از طرف دیگر در کود کمپوست، روغن استفاده نمی‌شود و نیاز به حمل و نقل زیادی ندارد. استفاده از کود کمپوست وابستگی ما را به کشورهای غریبه کاهش می‌دهد و سلامت خاک را بهبود می‌بخشد. و بر خلاف برخی از کودهای شیمیایی‌، کمپوست در واقع به آلودگی خاک کمک می‌کند.

از خاک کمپوست در باغ‌ها‌، مزارع گندم و در بسیاری از مناطق‌، آزمایش شده و نتایج بسیار مثبتی به دست آمد. خاک کمپوست غنی از روی‌،کمبود روی در خاک کشور ما را با موفقیت جبران می‌کند.کمپوست تنها گزینه برای کودهای شیمیایی و کنترل آفات شیمیایی است.

بیشتر بخوانیم : مزایا و معایب خاک کمپوست چیست؟

کاربرد کود ورمی کمپوست

  • استفاده از خاک کمپوست در گیاهان زینتی
  • در پرورش گلهای رز
  • در رشد گیاهان گلخانه ای
  • در ساخت مناطق سبز در مناطق مسکونی جدید
  • در سبز کردن محیط زمین‌های ورزشی و ادغام مناطق سبز جدید
  • ایجاد ثبات نهرها‌، جویبارها و سواحل مشابه
  • در تثبیت و سبز کردن دامنه‌های شیب دار و اضلاع بزرگراه
  • در پرورش نهال‌های مختلف
  • در محوطه سازی‌، معادن شن و ماسه در صورت نبود خاک اولیه به عنوان ذخیره و بهبوددهنده خاک استفاده می‌شود
  • استفاده در بهسازی زمین در مناطقی که زمین مصادره شده است
  • در تاکستان‌، با استفاده از خاک کمپوست برای بازسازی و بهبود خاک جنگل‌،استفاده می‌شود.

کود ورمی کمپوست-ورمینوپلاس

قیمت و خرید کود ورمی کمپوست

کود کمپوست، با توجه به مزایا و مصارفی که دارد، بسیار اقتصادی تر از کود‌های دیگر می‌باشد. کود کمپوست، کود طبیعی و مفید جهت‌ رشد گیاهان می‌باشد که با استفاده از مواد آلی تهیه می‌شود و با توجه به نوع هر گیاه به شکل استاندارد شده‌ای تهیه و تولید می‌گردد. خاک کمپوست دارای میکروارگانیسم‌هایی می‌باشد که باعث سالم نگه داشتن خاک می‌گردد.‌ مقدار مصرف آن با توجه به مسائلی از جمله نوع خاک، نوع گیاه، سن و جثه گیاه‌ تغییر می‌کند. افراد می‌توانند با استفاده از راهنمایی و مشاوره کارشناسان و متخصصان این بخش مقدار و درصد مورد نیاز گیاه به خاک کمپوست را خریداری و مورد استفاده قرار دهند. نوع بسته بندی و طریقه مصرف‌،جز معیارهای اصلی است که افراد باید در خرید خاک کمپوست اصل و با کیفیت در نظر داشته باشند.

انواع کود ورمی کمپوست

  • خاک کمپوست حاصل از پسماند تَر شهری (بقایای مواد غذایی و سبزیجات)
  • خاک کمپوست سبز: تهیه شده از پسماندهای باغبانی، پسماندهای حاصل از هرس گیاهان در فضای سبز و پارک‌ها که طی فرآیند تجزیه و تخمیر توسط میکروارگانیسم‌ها، تبدیل به کود کمپوست می‌شوند.

بیشتر بخوانیم : عوامل تاثیر گذار بر قیمت کود کمپوست چیست؟

مشخصات کود ورمی کمپوست

  • دارای میکروارگانیسم‌های هوازی مفید مانند ازتوباکتری‌ها
  • عاری از علف‌های هرز
  • بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با دیگر کودهای آلی
  • دارا بودن عناصری مانند مانند آهن، روی، مس و منگنز
  • سبک و بی بو و دارای رنگ تیره می‌باشد
  • دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی مانند ویتامین ب ۱۲

کود ورمی کمپوست-ورمینوپلاس

نحوه استفاده‌ کود ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست را می‌توانید به صورت ترکیب با خاک سطحی یا هنگام عوض کردن گلدان و یا هنگام کاشت نهال مصرف کنید.

کود ورمی کمپوست برای گیاهان آپارتمانی

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی‌، خاک کمپوست است.می‌توان مواد لازم برای هر گیاه را به کود کمپوست اضافه کرد و کود تقویتی ورمی کمپوست ساخت. برای گیاهان جوان‌تر فاصله کوددهی کوتاه‌تر از گیاهان مقاوم است. گیاهان مقاوم نیاز به کوددهی کمتری دارند در نتیجه از دادن کود زیاد به گیاهانی مانند کاکاتوس اجتناب کنید

کود ورمی کمپوست فله‌ای

امروز کشاورزان به دنبال تولید محصولات ارگانیک و با کیفیت هستند به همین دلیل تمایل آن‌ها برای کنار گذاشتن کودهای شیمایی بیشتر شده و از کود ورمی کمپوست کرم خاکی به جای کود شیمیایی استفاده می‌کنند. خاک کمپوست به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد‌، کشاورزان با خرید فله ای از کود ورمی کمپوست‌،کیفیت محصولات خود را به مقداز زیادی افزایش می‌دهند.

گروه توليدي ورمي كمپوست (ورمينو) با سالها تلاش در زمينه توليد ورمي كمپوست و كرم خاكي نژاد آيزنيا فتيدا و توليد محصول با كيفيت آماده همكاري باگلخانه داران، كشاورزان و ساير توليد كنندگان محصولات جانبى و صادر كنندگان محترم مي باشد.

کود ورمی کمپوست چیست؟

خاک کمپوست را می‌توانید به عنوان کود طبیعی تصور کنید که در نتیجه تجزیه مواد آلی مانند غلاف میوه‌های گیاهی، علف‌های بریده، برگ‌های افتتاح، درختان باغچه هرس شده، خرده چوب، تخریب مرغ و کیسه‌های کاغذی به وجود می‌آید.

کود ورمی کمپوست چه مزایایی دارد؟

عوامل بیماری زا و بذرهای علف‌های هرز را از بین می‌برد.-مقدار pH (اسیدیته / قلیایی بودن) خاک را متعادل می‌کند.-در صورت استفاده سخاوتمندانه‌، جایگزین کودهای پتروشیمی می‌شود.-تقاضای آب گیاهان و درختان را کاهش می‌دهد و آن‌ها را از خشکسالی و یخبندان نجات می‌دهد.

نحوه استفاده‌ کود ورمی کمپوست چگونه است؟

کود ورمی کمپوست را می‌توانید به صورت ترکیب با خاک سطحی یا هنگام عوض کردن گلدان و یا هنگام کاشت نهال مصرف کنید.

ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست ورمینو وزن ۵ کیلو گرم

محصولات ورمینو پلاس