کرم ورمی کمپوست چیست؟

ورمی کمپوست متشکل از کرم ورمی کمپوست محصول تجزیه فرآیندی است که با استفاده از گونه‌های مختلف کرم‌ها‌، مانند کرم‌های قرمز‌، کرم‌های سفید و سایر کرم‌های خاکی‌، مخلوطی از مواد زائد سبزیجات یا مواد غذایی‌، مواد بستر و ورمی ایجاد می‌شود. به این فرآیند ورمی کمپوست گفته می‌شود و پرورش کرم برای این منظور ورمیکولت نام دارد و به آنان کرم ورمی کمپوست می گویند. همچنین، هوموس کرم‌، کود کرم یا مدفوع کرم نیز نامیده می‌شود. محصول نهایی از تجزیه مواد آلی توسط کرم‌های خاکی بدست می‌آید. این کود‌ها حاوی سطح آلاینده‌های کم و اشباع مواد مغذی بالایی نسبت به مواد آلی قبل از کمپوست سازی ورمی هستند.
ورمی کمپوست حاوی مواد مغذی محلول در آب و یک کود آلی و غنی از مواد مغذی و نرم کننده خاک است. این کود در کشاورزی و در مقیاس کوچک پایدار برای کشاورزی ارگانیک استفاده می‌شود. برای تصفیه فاضلاب می‌توان از ورمی کمپوست نیز استفاده کرد. ورمی کمپوست در هر دو محیط صنعتی و خانگی محبوبیت پیدا کرده است زیرا در مقایسه با کمپوست معمولی‌،راهی برای درمان سریع‌تر مواد زائد آلی فراهم می‌کند. در کمپوست‌، محصولاتی نیز تولید می‌شود که سطح شوری کم‌تری دارند.

انواع کرم ورمی کمپوست

انواع گوناگونی از کرم‌های خاکی در لایه خاک زندگی می‌کنند .اکثر مزارع کرم‌سازی دو نوع اصلی کرم خاکی پرورش می‌دهند. این کرم‌ها معمولاً برای تولید ورمی کمپوست و همچنین برای طعمه ماهی استفاده می‌شود. هر دواین کرم‌ها با انواع مختلفی از نام‌های رایج از جمله کرم‌های قرمز‌، پرچم‌های قرمز‌، کرم‌های ببر‌، کرم‌های مارک دار و کرم‌های کودی یاد می‌شوند. همچنین می‌توان این کرم‌ها را در سه نوع سطح خاک زی، رو خاک زی، زیر خاک زی تقسیم کرد.

مقایسه انواع کرم ورمی کمپوست

کرم سطح خاکزی

این کرم‌ها در نزدیک سطح کپه‌های کمپوست زندگی کنند و ریشه‌ها جوانه‌ها و برگ‌های زمین ریخته را خورده و به کود تبدیل می‌کنند.

کرم روخاک زی

این کرم‌ها در عمق ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متری از سطح خاک زندگی می‌کنند. آن‌ها با ایجاد سوراخ، لایه‌های روی خاک را مخلوط می‌کنند که به اصلاح ساختمان خاک و تهویه آن کمک می‌کند.

کرم زیر خاک زی

این کرم‌ها تونل‌هایی در خاک ایجاد می‌کنند که عمقی بیش‌تر از ۳ متر دارند. آن‌ها مواد آلی سطح خاک مانند برگ‌ درختان را تجزیه کرده و به عمق خاک می‌برند. این کار برای درختان میوه و حذف برگ‌های بزرگشان از سطح خاک، بسیار مفید هستند.

کود کمپوست چه ویژگی هایی دارد؟

کرم ورمی کمپوست
کرم ورمی کمپوست

کاربردهای کرم ورمی کمپوست

این کرم‌ها دارای ارزش دارویی زیادی هستند و تاریخچه استفاده از آن‌ها به 2600 سال قبل از میلاد می‌رسد.کرم‌های خاکی درمان آبله‌،رماتیسم،زردی،سنگ مثانه و تسهیل زایمان و افزایش میل جنسی و درمان مارگزیدگی نیز اهمیت دارند. همچنین بافت کرم خاکی به عنوان یک تب‌بر عالی نیز استفاده می‌شود . امروزه دانشمندان در حال تحقیق خاک کمپوست بر روی سرطان هستند.
خاک کمپوست علاوه بر ارزش دارویی‌، دارای ارزش غذایی هم برای انسان و هم برای دام و طیور نیز هست .زیرا این کرم‌ها 24 آنزیم از 26 آنزیم مورد نیاز بدن انسان را دارند. به همین دلیل منبعی غنی برای انسان به حساب می‌آیند. از خاک ورمی کمپوست برای بازیافت زباله‌های شهری نیز استفاده می‌شود زیرا این کرم‌ها نوعی تجزیه‌گر مواد آلی به حساب می‌آیند و یکی از دلایل اصلی تولید کرم ورمی کمپوست معدوم کردن و بازیافت مواد بی‌ارزش است.
همچنین از این خاک به عنوان کود برای گیاهان استفاده می‌شود زیرا مقادیر بالای آنزیم در کرم‌ها بر رشد و نمو گیاهان موثر هستند. به تازگی از آنزیم‌های این کرم، برای تولید مواد شوینده و روغن‌های ارگانیک استفاده می‌شود .

ویژگی کرم ورمی کمپوست

• فرآوری آسان و سریع تر از بیوکمپوست
• خالی از باکتریهای غیر هوازی، قارچها و میکروارگانیسم‌های پاتوژن
• اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی خاک
• وجود عناصر ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز
• استفاده از ورمی کمپوست در تهیه چای کمپوست
• سودآوری بالا برای تولیدکنندگان

همه چیز درباره خاک کمپوست 

 

قیمت کرم ورمی کمپوست

قیمت کرم ورمی کمپوست به نوع نژاد کرم، موارد مصرف و دیگر ویژگی‌های تولید و تکثیر بستگی دارد. برای آگاهی از قیمت مناسب باید نژاد‌های مختلف کرم ورمی کمپوست که در مزارع ایران تکثیر می‌شوند آشنا شوید از طرفی مقدار خرید عمده و یا خرده نقش مهم در تعیین قیمت کرم ورمی کمپوست دارد .از طرفی قیمت کرم خاکی زنده با خشک شده و یا منجمد متفاوت است . علاوه بر این‌ها نوع منجمد یا خشک کرم ورمی در مصارف انسانی نیز در قیمت آن تاثیر دارد..انواع مختلف کرم ورمی کمپوست کشاورزی و تجزیه، باعث متغییر بودن کود این محصول می‌شود. هرکیلو کود ورمی کمپوست از 15000 تومان یا بیش‌تر متغییر است که به وزن کود و عوامل ذکر شده در خط‌های بالاتر بستگی دارد.

کرم ورمی کمپوست
کرم ورمی کمپوست

مزایا و معایب کرم ورمی کمپوست

خاک کمپوست معایبی ندارد اما مصرف زیاد آن موجب مسموم شدن گیاه و از بین رفتن آن می‌شود .مزایای ورمی کمپوست :
• سبک و فاقد هرگونه بو
• عاری از تخم علفهای هرز
• حاوی میکروارگانیسم‌های هوازی مفید مانند از تو باکتری‌ها
• بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی
• دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز
• دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی نظیر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین
• قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی عاری از باکتری‌های غیرهوازی، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های پاتوژن
• اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک
• انطباق کامل با الزامات قوانین و مقررات محیط زیست
• تولید در داخل کشور (صد درصد)
• قابل مصرف در پرورش کلیه محصولات کشاورزی
• هوادهی خاک با ایجاد خلل و فرج و ایجاد پوکی در خاک‌های متراکم
محصولات بدست آمده توسط این کود دارای کیفیت بهتری نسبت به محصولات بدست آمده از کود شیمیایی دارند‌،همچنین مواد این کود بعد از شست و شو روی محصولات باقی نمی ماند.

پرورش و تولید کرم ورمی کمپوست

خاک کمپوست می‌تواند در تمامی طول سال تولید شود (در تابستان در محیط باز و در زمستان در محیط بسته). غذیه کرم‌ها می‌تواند از همه زباله‌های تر شهری به جز مواد سنگی و شیشه ای و گوشت خام و چربی باشد. بستر کرم‌ها باید روی سطح صاف و شیبداری باشد تا شیرابه‌های اضافی باعث فاسد شدن خاک کمپوست نشوند. از این شیرابه می‌توان به عنوان کود مابع استفاده کرد .همچنین بستر کرم‌ها باید دارای قابلیت جذب بالا و تخلخل کافی باشد تا اکسیژن به کرم‌ها برسد. مقدار پروتئین در این بستر باید کم باشد (بر عکس کربن) زیرا پروتئین باعث ایجاد گرما و اسید می‌شود که برای محیط کرم‌ها مناسب نیست. جمعیت مناسب کرم‌ها 5 کیلوگرم در متر مکعب است . این مقدار نباید کم‌تر باشد زیرا باعث تولید مثل کم‌تر می‌شود . کرم‌های قرمز در شرایط مناست می‌توانند معادل وزن خود تا دوبرابر آن از زباله‌ها تغذیه کنند و حدود 60 درصد آن را به خاک کمپوست تبدیل می‌کنند . برای تولید ورمی کمپوست در خانه می‌توان از جعبه‌های متفاوت با سوراخ‌های متعدد روی آن‌ها استفاده کرد.

همه چیز درباره کمپوست

 

نحوه تکثیر کرم ورمی کمپوست و عوامل تاثیر گذار بر روی آن

کرم‌ها جانورانی هستند که اندام‌های نرو مادگی را با هم دارد. اما جفت‌گیری را با تبادل اسپرم با کرم‌های دیگر انجام می‌دهند. و هر کدام، کیسه تخم ریزی مجزا دارند. این کرم‌ها سرعت رشد و تکثیر بالایی دارند و از طریق تخم گذاری تکثیر می‌شوند. تولیدکنندگان باید وقت زیادی را صرف تولید و تکثیر کرم کنند چرا که برای تولید کود با مقدار زیاد، نیاز به کرم‌های جدید دارند.در ادامه عواملی که بر روی تکثیر کرم وری کمپوست تاثیر دارند را شرح می‌دهیم.
• تغذیه: غذای کرم یکی از عوامل مهم در رشد ونمو و همچنین تکثیر آن است. بسترهایی کاه و خاک اره، بهترین محیط برای تخم ریزی و تکثیر کرم است.برای افزایش تخم ریزی می‌توان از پوست تخم مرغ استفاده کرد که کلسیم زیادی داشته و به این امر کمک زیادی می‌کند.
• دما: دماهای مطلوب برای تکثیر کرم ورمی کمپوست، ۱۵ تا۲۶ درجه سانتیگراد است. این کرم‌ها در دماهای بالاتر از بین می‌روند.
• تهویه: با اینکه این کرم‌ها قدرت زیست در اکسیژن کم و دی اکسید کربن بالا را دارند. ولی نبود اکسیژن کافی باعث مرگ آن‌ها می‌شود.
• رطوبت: کرم‌های ورمی برای رشد و بقا به رطوبت کافی نیاز دارند بهترین میزان رطوبت برای تکثیر این کرم‌ها حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بستری است که در آن زندگی می‌کنند. اهمیت رطوبت به قدری است که کم یا زیاد شدن آن باعث مرگ کرم‌ها می‌شود. و همین امرسبب می‌شود در رطوبت نا مناسب بستر خود را ترک کنند.
• میزان نور: از انجا که کرم‌ها در زیر خاک زندگی می‌کنند، نور گریز بوده و در صورت تاباندن نور به سطح بستر از آن مهاجرت نمی‌کنند. همین امر کمک بسیاری به کنترل تکثیر آن‌ها می‌کند.
• Ph مناسب: کرم ورمی کمپوست در ph حدود ۲/۴ تا ۸ تکثیر و رشد می‌کند برای افزایش ph محیط از سنگ آهک و پوسته تخم مرغ استفاده می‌شود.

همه چیز درباره ورمی کمپوست

کرم ورمی کمپوست کرم ورمی کمپوست

خرید کرم ورمی کمپوست

این کود را می‌توان از سایت‌های اینترنتی و یا از گل خانه‌ها و گل فروشی‌ها تهیه کرد .به‌طور خلاصه ورمی کمپوست نوعی کود سبز به شمار می‌آید که از مواد زاید آلی به کمک ارگانیسم‌های مفید تهیه می‌شود و دارای عناصر مغذی لازم برای تولید محصول است. همچنین با تولید و مصرف این کود می‌توان از پسماند‌های شهری به خوبی استفاده کرد و با این کار مقدار پسماند‌ها و زباله‌های تر شهری کاهش می‌یابد.

ورمی کمپوست محصول فرآیندی است که با استفاده از گونه های مختلف کرم و مخلوطی از مواد زائد سبزیجات یا مواد غذایی مواد ورمی ایجاد می شود.

انواع گوناگونی از کرم ورمی وجود دارد اما به طور کلی به سه گونه کرم سطح خاکزی، کرم روخاک زی، کرم زیر خاک زی تقسیم می شود.

عواملی مانند تغذیه، دما، تهویه، رطوبت، میزان نور و ph مناسب از جمله عوامل تاثیرگذار در در تکثیر این گونه کرم ها می باشد.