چگونه از آفات گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنیم؟

تقریبا همه ما در منازل خود از تعدادی از گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنیم و به آنها علاقه زیادی داریم اما خیلی از مواقع ممکن است این گیاهان در اثر ابتلا به بیماری های مختلف از بین بروند.آفات گیاهان و بیماری هایی که به جان گل و گیاهان می افتد از دردسرسازترین عوامل برای نگه داری گل و گیاه در آپارتمان می باشد.

توجه داشته باشید هرگونه گل و یا گیاه جدیدی که وارد محیط کار و محل زندگی خود می کنید می‌توانند با خود بیماری را وارد کنند. چون آفات و بیماری های گیاهی همانند بیماری های انسانی قابل انتشار و تکثیر هستند. چیزی که باید یاد بگیریم، تشخیص یک گیاه سالم و یا بیمار در مراحل اولیه خودش است.

آفات گیاه چیست؟

به جانورانی گفته می‌شود که به طور مستقیم و غیر‌ مستقیم به گیاهان ما آسیب می‌زند.آفات مجموعه‌ای از حشرات هستند که با فرو رفتن در داخل گیاه شیره گیاه را می‌خورند و از رشد گیاهان جلوگیری می کنند.

انواع آفت گیاهان

آفت شته:

 

شته

به احتمال زیاد با چسبناک شدن برگ های گیاهان روبرو شده‌اید.چسبناک شدن برگ گیاهان به دلیل وجود شته ها بر روی گیاه است .شته ها به راحتی و در رنگ های سیاه و سبز و قرمز و همچنین زرد قابل مشاهده و تشخیص هستند.

آفت شپشک آرد آلود

 

شپشک آرد آلود

حشره بسیار کوچکی با ظاهر سفید رنگ برفی شکل است که بر روی ساقه دم برگ و ریز برگ های گیاه دیده می شود و به مرور موجب زرد شدن برگ های جوان می شود .

آفت کرم های برگ خوار

 

آفت کرم برگ خوار

کرم‌های برگ‌خوار کرم‌های سبز رنگ و عمدتا نوزاد پروانه هستند. این آفات از طریق خاک‌های آلوده به گیاه منتقل می شود و می تواند به مرور برگهای گیاه را به بخورد و باعث نابودی کل گیاه شود.

آفت کرم ریشه خوار

کرم های ریشه خوار از گروه سوسک ها هستند و نوزاد سوسک های بالدار محسوب می شوند. کرم های ریشه خوار به ریشه گیاهان حمله می کنند و از ریشه موجب خشک شدن گیاه می شوند. کرم ریشه خوار اغلب سفید بوده و در خاک های آلوده وجود دارند.

آفت کنه

آفت کنه

کنه ها به راحتی قابل تشخیص دادن نیستند، زیرا آنقدر ریز هستند که برای دیدن آنها نیاز به چشم غیر مسلح است، بر همین اساس تا زمانی که خسارت خود را بر جای نگذارند به راحتی مشخص نمی شوند.آنها برای تغذیه کردن از گیاه هر بخش از برگ گیاه را به اندازه سر سوزن سوراخ می کنند و برگ ها سرانجام به شکل خالدار و چروکیده در می آیند.

آفت آفیدز

آفیدز نوعی حشره شبیه شپش است که دارای رنگ ­های مختلفی همچون سبز، قرمز، صورتی و سیاه است.این نوع حشره را بیشتر در نوک و ریشه گیاه می توان مشاهده کرد و شروع به مکیدن شیره گیاه می کنند. حشره آفیدز بیشتر در فصل بهار فعالیت می کنند و قابل انتقال از یک گلدان به گلدان دیگری هستند. گیاهانی همچون دیفن باخیا، سرخس و پیچک هیلا از جمله گیاهانی هستند که بیشتر در معرض خطر این آفت هستند.

چگونه از آفات گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از حمله و ایجاد آفات در گل و گیاهان خود در ابتدا بهتر است راه های آسان و کم هزینه تر از درمان را انتخاب کنیم. در ابتدا نیاز به خاک سالم و عاری از هرگونه علف هرز داریم و همچنین انتخاب کود مناسب و مقوی برای رشد گیاهان در الویت حفاظت از گیاهان آپارتمانی می باشد.

دقت در خرید گیاهان جدید

حتما قبل از خرید گلدان از گلخانه به دقت ان را بررسی کنید. اگر متوجه آفت در گلدان و بر روی گیاه تان شدید به صاحب گلخانه اطلاع دهید.

برای تعویض گلدان گیاه آپارتمانی خود ، حتما گلدان را با آب و صابون و یا محلول سفید کننده تمیز کنید و بعد آن گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید.

وقتی یک گیاه آپارتمانی جدید می خرید در ابتدا بهتر است چند روز در مکانی جدا از گیاهان دیگرتان نگهداری شود و بعد از اطمینان از سالم بودن آن گیاه می توانید به فضای کنار بقیه گیاهان منتقل کنید.

تمیز نگه داشتن خاک

در تهیه خاک برای گلدان‌ها بسیار دقت کنید. در بسیاری از موارد خاک های آلوده موجب آفت زدن گیاهان می شوند.

به هیچ عنوان از کود حیوانی برای گیاه آپارتمانی استفاده نکنید.

از کودهای ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید.

کود ورمی کمپوست چگونه از آفات گیاهان آپارتمانی جلوگیری می کند؟

کود ورمی کمپوست

وقتی کود ورمی کمپوست به خاک اضافه می شود باعث مقاومت گیاهان در برابر حشرات بندپایان می شود.کود ورمی کمپوست  غنی از ترکیبات فنلی هست. برای انواع حشرات سمی است زیرا طعم فنل ها بد است و سیستم هضم حشرات را مختل می کند. اگر ریشه گیاهان بتوانند فنولیک‌های موجود در کود ورمی کمپوست را جذب و متابولیزه کنند گیاهان توانایی جلوگیری از حملات حشرات بندپایان را به طور قابل توجهی پیدا می کنند.

کود حاصل از ورمی کمپوست در نتیجه‌ی حرکت کرم خاکی مایعی به نام ورمی واش از خود ترشح می کند. ورمی واش نوعی سم آفت کش ارگانیک با خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی می باشد که از رشد شته و آفات در خاک جلوگیری می کند.

 کود ورمی کمپوست از حمله آفات زیر به گیاهان جلوگیری می کند:

کرم های سفید و شته ها روی کلم ها ،کنه عنکبوتی دو لکه ای روی بادمجان و لوبیای بوته ای،اشکال پوسته پوسته عنکبوت دو لکه ای روی گوجه فرنگی و خیار، فواید کود ورمی کمپوست در کاهش آسیب به خیار از سوسکهای خالدار راه راه و دفع کرم شاخ توتون از گوجه فرنگی و مغزهای پرورش یافته در خاک اصلاح شده تحت حمله کمتری از شته ها،کنه های عنکبوتی، سوسکهای کوکسینیلید و جاسیدها قرارمیگیرد.

 

فواید کود ورمی کمپوست در کنترل پاتوژن های گیاهی (عوامل بیماری‌زای گیاهی)

یک محیط کم خاک مورد استفاده در سرکوب قارچ پتیوم خیارشامل (خزه اسفگنوم، پیت، پوست کمپوست شده، ورمی کولایت) و 40 درصد حجمی کود ورمی کمپوست بیانگر فراوانی میکرو ارگانیسمهای مفید و سرکوبی بیماری پتیوم است. تعداد زیادی باکتری ها و انتاگونیست ها در کود ورمی کمپوست سرکوب کننده پاتوژن فوزاریوم اکسسپروم روی گوجه فرنگی است.

مطالعات دانشمندان از فواید کود ورمی کمپوست  نشان داده که کود ورمی کمپوست حملات انگلی را انجام داده و گالهای ریشه که توسط نماتد ریشه روی گوجه فرنگی ایجاد می شود را با افزودن ۱۰ تا ۴۰ درصد ورمی کمپوست به خاک سرکوب می شود. تیمار ۲۰ درصد ورمی کمپوست بیشترین تاثیر را دارد و همچنین فواید کود ورمی کمپوست سرکوب نماتد انگلی روی انگور و توت فرنگی است.

کود ورمی کمپوست ورمینو در بسته بندی های 3،5،25 کیلوگرمی قابل خرید و ارسال است.برای خرید کود ورمی کمپوست و مشاوره درباره نحوه خرید عمده آن با کارشناسان تولیدی ورمینوپلاس تماس حاصل نمایید.