زمان، مقدار و نحوه مناسب مصرف کود ورمی کمپوست ورمینو

بهترین زمان مصرف کود ورمی کمپوست در اواخر زمستان و بصورت چالکود است. البته اگر قصد چالکود کردن ندارید ورمی کمپوست را میتوان در تمامی فصول سال استفاده کرد . دلیل آن هم این است که ورمی کمپوست برخلاف کودهای مرسوم دامی آمونیاک و اوره ندارد و موجب سوختن ریشه گیاهان نمیشود.

اگر چنانچه قصد چالکود دارید حتما باید ورمی کمپوست در زمستان مصرف شود تا ریشه درختان در خواب براثر ضربات بیل آسیب نبیند.

بهترین روش مصرف هر نوع کود انجام آزمون خاک و مشاوره با کارشناسان تغذیه گیاه و خاکشناسی می باشد ولی بصورت عام مصرف ورمی کمپوست محدودیتی نداشته و مقادیر پیشنهادی بصورت عمومی و تجربی مورد آزمایش قرار گرقته است و مصرف بیش از مقادیر پیشنهادی نیز باعث سوختن گیاه نمی گردد.

کود ورمی کمپوست را بصورت های مخلوط با خاک سطحی و یا هنگام تعویض گلدان با کل خاک و یا هنگام کاشت نهال بصورت چاله ای در اطراف ریشه (چالکود) مصرف نمایید.

خاصیت جالب کود آلی ورمی کمپوست نسوزاندن ریشه گیاهان

بدلیل خاصیت جالب ورمی کمپوست که می توان گفت از این نظر بسیار شبیه به خاک برگ است، اگر بیش از اندازه هم استفاده شود برخلاف کودهای دامی یا شیمیایی هیچ گونه مشکلی برای گیاهان از نظر سوختن ریشه ایجاد نمیکند .

نگارنده بر اساس تجربه شخصی تعدادی نهال از انواع درختان میوه و کاج را در ورمی کمپوست خالص کاشته است و نه تنها مشکلی ایجاد نشده بلکه درختان به خوبی رشد و نمو کرده اند . اما همانطور که مطرح است بدلیل بحث توجیه اقتصادی بهتر است بیش از ۳۰ درصد از کل حجم خاک استفاده نشود و نیز همین ۳۰ درصد به خوبی بیش از نیازهای گیاه عناصر مورد احتیاج را دراختیار قرار می دهد.

مقدار و زمان مناسب مصرف کود ورمی کمپوست-ورمینوپلاس

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست درصیفی کاری

برای کلم، کاهو، خیار، پیازچه، کرفس، گوجه فرنگی و انواع دیگر سیزیجات حدود ۴ تا ۸ کیلوگرم در متر مربع برابر ۴۰ تا ۸۰ تن در هکتار، هر دو تا سه سال یکبار مناسب می باشد.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در درختان میوه

برای باغ میوه هایی از جمله سیب، گلابی، آلو، زرد آلو، گوجه، گیلاس و… مقدار ورمی کمپوست ایده آل حدود ۳۰ تا ۶۰ تن در هکتار ، هر سه سال یکبار و برای هر درخت 2-3 کیلوگرم مناسب است.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در غلات

برای غلات از جمله گندم، جو، چاودار و غیره را می توان حدود ۲۰ تا ۶۰ تن در هر هکتار در بهار یا قبل از شخم زدن کود دهی انجام داد.

 قیمت ورمی کمپوست به چه عواملی بستگی دارد؟

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در محصولات باغی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در باغات و به ویژه در باغات پسته، انگور، مرکبات، انار و سیب صورت می گیرد. از آنجا که مصرف این کود برای کلیه محصولات باغی مفید و باعث افزایش کمی و کیفی محصول می گردد، بدین جهت برای درخت پسته با سن بیشتر از ۷ سال مقدار ۵ تا ۷ کیلوگرم برای هر درخت مصرف می شود.

برای درخت انار ۳ تا ۵ کیلوگرم مصرف می گردد.

برای مرکبات بین ۴ تا ۵ کیلوگرم مصرف گردد.

برای درختان بین ۲ تا ۵ ساله مصرف ۲ کیلوگرم توصیه می گردد.

برای سایر درختان میوه بین ۲ تا ۳ کیلوگرم برای هر درخت پیشنهاد می گردد.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در گلخانه

ورمی کمپوست حاصل از بازیافت کود دامی و بقایای گیاهی سرشار از مواد مغذی و مواد هومیکی بوده که برای بهبود وضعیت خاک در گلخانه ها و افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی نقش موثری دارد. این کود بیولوژیک بهترین ترکیب آلی برای مصرف در محصولات گلخانه ای می باشد. خصوصا برای محصول خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، سایر صیفی جات موثرتر می باشد. بنابراین مقدار ۱ تا ۲ کیلوگرم از کود ورمی کمپوست را در هر متر مربع و قبل کشت مصرف شود. در شرایط گلخانه ای عموما کلسیم، آهن و بور به صورت قابل جذب نمی باشند، ورمی کمپوست شرایطی را فراهم می آورد که این عناصر به صورت قابل جذب برای گیاهان باشد.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در گیاهان ردیفی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای گیاهان ردیفی مانند چغندر، ذرت، سیب زمینی و پنبه در فصل بهار یا پاییز می توان مقدار ۴۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار کمپوست را مصرف نمود.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در مزارع زعفران

در مزارع زعفران از جمله محصولاتی است که به مصرف کودهای آلی بیشترین واکنش را نشان می دهد. بنابراین مصرف کود ورمی کمپوست بایستی به عنوان فرهنگ عمومی و همگانی تبدیل شود.

مصرف ورمی کمپوست در خزانه ها و نهالستان ها

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای خزانه و نهالستان به مقدار ۱ کیلو گرم در متر مربع قبل کشت از مصرف شود.
برای نهال که تازه کاشته میشود مقدار ۱ تا ۲ کیلوگرم مخلوط با خاک مورد استفاده قرار گیرد.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در گل های زینتی

برای گل های زینتی در فضای باز حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار بایستی هر ۳ تا ۴ سال یکبار پخش شود.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در گیاهان دارویی

با توجه به اینکه مصرف کود های شیمیایی برای محصولات دارویی مشکلاتی را به وجود می آورد، بنابراین ورمی کمپوست گزینه جایگزین مناسبی می باشد. مقدار مصرف ۵۰۰ گرم در متر مربع پیشنهاد می گردد.

همچنین کود ورمی کمپوست عطر و بوی گیاهان را به شدت افزایش می دهد همین امر از ورمی کمپوست برای محصولاتی چون گل محمدی و گیاهانی که عرقیات از آنها گرفته می شود بیشتر توصیه شود.

مقدار و زمان مناسب مصرف کود ورمی کمپوست-ورمینوپلاس

مقدار مصرف ورمی کمپوست در جالیز کاری

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در جالیز کاریها نظیر هندوانه ،خربزه،طالبی و غیره به میزان ۹۰-۳۰ تن در هکتار، هر ۳-۲ سال یکبار می توان از کمپوست استفاده نمود.

آشنایی با قیمت و نکات خرید خاک کمپوست

 

تاثیر ورمی‌ کمپوست درافزایش ریشه

در هر آزمایش علمی انجام شده، گیاهانی که از کود ورمی‌ کمپوست تغذیه نمودند تاثیر قابل توجهی در رشد و افزایش ریشه گیاهان داشتند. افزایش ریشه گیاهان، ظرفیت جذب آب و مواد مغذی دیگر را بالا برده و از لحاظ علمی گیاهان را قوی‌تر و سالم‌تر می‌سازد. در صورتیکه اگر رویش شاخه‌ها به طور نامناسبی افزایش یابد، خطر ایجاد چسبندگی و به هم فشردگی در ریشه گیاهان وجود دارد که در این صورت گیاهان احتیاج به پیوند زنی و نشاء دارند. آزمایشات نشان داد که چسبندگی در ریشه گیاهان باعث کاهش رشد آنها خواهد شد. پس از این تحقیقات، اهمیت و ارزش سلامتی و قوت در ریشه گیاهان برای محققان و کشاورزان آشکار شد.

تاثیر ورمی‌ کمپوست بر اندازه گلها

محققان دریافتند که گلهایی که از کود ورمی‌ کمپوست تغذیه نمودند، رشد بیشتری از لحاظ ساقه و گلبرگ داشتند و در مقایسه با گلهای دیگری که از کودهای معمولی (کودهای شیمیایی و …  ) تغذیه نمودند رشد ظاهری قابل توجهی داشتند. در نتیجه ظاهر متفاوت و زیبای گلها نظر خریدارن و ناظران را به خود جلب نمود به طوریکه به مرور بر میزان بهای آن گلها افزوده شد.

تاثیر ورمی‌ کمپوست درضخامت و کلفتی ساقه گیاهان

طی آزمایشات انجام شده توسط محققان، ضخامت ساقه گیاهان پس از تغذیه از کود آلی ورمی‌ کمپوست افزایش قابل توجهی داشته است گرچه ایجاد ضخامت بیشتر در ساقه از اهمیت کمتری نسبت به دیگر عوامل در رشد گیاهان برخوردار است اما در بعضی گلها و گیاهان اهمیت بسزایی دارد مانند گلهای میمون که ضخامت در ساقه آنها تاثیر آشکاری بر زیبایی ظاهری این گل دارد.

انواع ورمی کمپوست

ورمی کمپوست گاوی یا گوسفندی

ورمی کمپوست زباله شهری

ورمی کمپوست خاک برگ

ورمی کمپوست خانگی

ورمی کمپوست ضایغات سیب زمینی

ورمی کمپوست ضایعات برنج

ورمی کمپوست ضایعات واحدهای تولیدی  کوچک (قارچ صدفی – گلاب گیری – گل زعفران)

کود ورمی کمپوست ورمینو در بسته بندی های 3 و25 کیلوگرمی قابل خرید و ارسال است.برای خرید کود ورمی کمپوست و مشاوره درباره نحوه خرید عمده آن با کارشناسان تولیدی ورمینو تماس حاصل نمایید.

بهترین زمان مصرف کود ورمی کمپوست در اواخر زمستان و بصورت چالکود است.

برای باغ میوه هایی از جمله سیب، گلابی، آلو، زرد آلو، گوجه، گیلاس و… مقدار ورمی کمپوست ایده آل حدود ۳۰ تا ۶۰ تن در هکتار ، هر سه سال یکبار و برای هر درخت 2-3 کیلوگرم مناسب است.

خیر، این نوع کود اگر بیش از اندازه هم استفاده شود برخلاف کودهای دامی یا شیمیایی هیچ گونه مشکلی برای گیاهان از نظر سوختن ریشه ایجاد نمیکند.